DE CLUB VAN ELF EN MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN

De Club van Elf leden hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Onderstaande voorbeelden tonen aan hoe Club van Elf leden een bijdrage leveren aan energieneutraal ondernemen, gezondheid voor alle leeftijden, maximale toegankelijkheid voor iedereen en welzijn voor de lokale gemeenschap.

WILDLANDS ADVENTURE ZOO EMMEN

Cosis en WILDLANDS Adventure Zoo Emmen werken samen! In het dierenpark worden vanaf nu namelijk producten verkocht die gemaakt zijn door cliënten van Cosis uit Groningen en Drenthe. Deze lijn heet metZorggemaakt. De producten uit deze lijn zijn gemaakt door mensen die bij Cosis werken; zij hebben allemaal een afstand tot de arbeidsmarkt. De meeste artikelen hebben een duurzaam karakter door het hergebruik van materialen uit restafvalstromen, waardoor ze goed bij WILDLANDS passen. In winkel De Expeditie zijn vanaf vandaag o.a. dierenkaarsen, houten decoratie-dieren, insectenhotels, voederhuisjes, kunstkaarten en schilderijen te verkrijgen met dit label.

APENHEUL

Apenheul biedt werkplek voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

Al jarenlang werkt Stichting Apenheul samen met het Thomashuis Apeldoorn. Bewoners van het Thomashuis, een woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking, werken 1x per maand bij Apenheul. Een van de enthousiaste bewoners werkt zelfs iedere week in het park. Zij helpen met verschillende klussen, van het schoonhouden van het park tot meewerken in de souvenirshop. Een win-winsituatie: zij helpen Apenheul en Apenheul draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling.

EFTELING

Op een speciale avond eind juni opende de Efteling exclusief haar poorten voor mensen voor wie een dagje uit niet vanzelfsprekend is. Tijdens dit bijzondere evenement werden goede doelen, stichtingen en gezinnen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken uitgenodigd voor een zorgeloos bezoek. Ruim 500 Efteling-medewerkers zetten zich vrijwillig in om deze 5.000 bijzondere bezoekers een onvergetelijke avond te bezorgen.

De positieve en ontroerende reacties van zowel bezoekers als medewerkers onderstrepen het succes en ook het belang van deze waardevolle avond.

BURGERS’ ZOO
Burgers’ Zoo  ontvangt Green Key Goud voor de twintigste keer. Green Key is het grootste duurzaamheidskeurmerk voor de toeristische en recreatieve branche in Nederland. De normen zijn vastgesteld door de Foundation for Environmental Education. Bedrijven met een Green Key-keurmerk gaan een stap verder dan de regel- wetgeving vereist op duurzaamheid zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. De mate waarin je als organisatie aan de optionele normen voldoet, bepaalt of je brons, zilver of goud krijgt toegewezen. 
Op de foto ontvangt KAM-coördinator Yvonne Langen (Koninklijke Burgers’ Zoo) de Green Key uit handen van Jacco Vonhof, voorzitter MKB Nederland.

ARTIS

Artis wil haar bezoekers tijdens hun dagje uit inspireren en activeren om duurzame keuzes te maken in wat ze eten. Daarom is de horeca in ARTIS sinds begin 2022 helemaal vegetarisch. De productie van vegetarisch voedsel kost veel minder water en grondstoffen dan die van vlees. De doelstelling is om ook andere dierlijke eiwitten zoveel mogelijk te verminderen. Daarom zijn de poffertjes bijvoorbeeld gemaakt zonder eieren en melk. Daar proef je niks van!

HEINEKEN EXPERIENCE – THE GREEN MILE

Heineken is één van de initiatiefnemers van dit project waarbij een 6-tal bedrijven op en rondom de Stadhouderskade in Amsterdam de leefomgeving gaan verbeteren door een duurzaam leefbare, groene, gezonde en toekomstbestendige straat voor mens, plant èn dier te realiseren. 

Copyright foto: Thijs de Zeeuw

NEDERLANDS OPENLUCHTMUSEUM

Het Openluchtmuseum gaat samenwerken met Trash’ure Taarten. Vanaf Witte Donderdag 2024 (28 maart) zullen er in het Openluchtmuseum alleen nog maar (h)eerlijke taarten te vinden zijn, gemaakt van gered groente en fruit en sociaal geproduceerd. Een fantastische duurzame stap voorwaarts! Iedere hap van de Trash’ure lekkernijen draagt bij aan minder voedselverspilling en heeft een positieve impact op het milieu. Samen genieten van smakelijke taarten en bijdragen aan een duurzamere toekomst!

TOVERLAND

Magie brengt je samen: Attractiepark Toverland nodigt mensen uit die alleen zijn met kerst. Voor veel mensen is het niet vanzelfsprekend dat zij de kerstdagen doorbrengen met familie en vrienden. Toverland gelooft dat magie mensen samenbrengt en heeft op 25 december 2023 een dertigtal mensen uitgenodigd voor een speciaal dagje uit. In plaats van alleen thuis te zijn, beleefden zij samen een dag vol attracties, entertainment en een kerstdiner.

EFTELING

Efteling en Stichting Leergeld gaan samenwerken. Het attractiepark doneert vijf jaar lang 80.000 entreetickets per jaar. Eén op de twaalf kinderen in Nederland groeit op in armoede. Stichting Leergeld zet zich in voor die kinderen en hun gezinnen op gebied van onderwijs, sport, cultuur en welzijn. Zodat óók zij mee kunnen doen in de maatschappij. De organisatie zorgt ervoor dat kinderen een fiets hebben om mee naar school te gaan, maar ook een sport kunnen beoefenen, op muziekles kunnen of een dagje uit kunnen gaan. 

HET SCHEEPVAARTMUSEUM

Elk uur belanden er bijna 10 zwembaden vol plastic in de zee, verstikkend voor het zeeleven. Daarom organiseert Het Scheepvaartmuseum in samenwerking met Clean up on Tour, Flying Fish Foils, Naïf Good Care (B Corp), Plastic Whale, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Watersportverbond en WWF-Netherlands (Wereld Natuur Fonds)World Clean Up Day. Op zaterdag 16 september 2023 was  er een grote opruimactie hier in en buiten het museum om zoveel mogelijk zwerfafval op het land en in het water op te ruimen.

HEINEKEN EXPERIENCE

Organiseerde februari 2023 Impact Day met een samenwerking met Plastic Whale, die streven naar een plastic vrije wereld en  Oma’s Soep, die eenzaamheid onder ouderen aanpakken. Op de boot (gemaakt van recycled plastic afval) werd afval uit de grachten gevist. Na een succesvolle dag (8 zakken afval) werd er samen met 38 oma’s en opa’s 16 liter soep gemaakt en reden medewerkers rond om soep te brengen naar de ouderen die er niet bij konen zijn. 

CLUB VAN ELF

Wil je verduurzamen, dan moet je natuurlijk wel weten hóé. Om dit inzicht te verkrijgen en de eigen footprint in kaart te brengen, gaan de leden van de Club van Elf (de vereniging van toonaangevende dagattracties in Nederland) dezelfde duurzaamheidsindicator gebruiken: de Milieubarometer. “Hiermee kun je op basis van data beslissen welke maatregelen specifiek voor jou van belang zijn,” vertelt Karin Kuiper, directeur van Club van Elf. “En doordat de leden hiervan gebruik kunnen maken, verbeteren we het uitwisselen van kennis en ervaring. Zo kunnen we nog meer doordachte keuzes maken.”

ROLLERCOASTER RUN IN WALIBI HOLLAND

In samenwerking met Stichting Fight cancer organiseert Walibi Holland alweer de vierde editie van de Rollercoaster Run voor het goede doel. Ren op 11 juni 2023 samen met je familie, vrienden en/of collega’s door Walibi, trotseer 3 attracties en haal geld op voor baanbrekend onderzoek naar kanker. So get up, team up and run! https://lnkd.in/e2b9xjJk

NEDERLANDS OPENLUCHTMUSEUM

(On) beperkt | Leven met een handicap. Ongeveer twee miljoen mensen in Nederland hebben een handicap. Ze zijn bijvoorbeeld blind, gebruiken een rolstoel of hebben psychische klachten. Mensen met een handicap ervaren in het dagelijks leven soms hindernissen. Maart 2023 opende NOM de tentoonstelling (On)beperkt | Leven met een handicap. Deze tentoonstelling laat zien dat mensen de wereld ontoegankelijk maken, niet de handicap die iemand heeft. De rode draad in de tentoonstelling waren thema’s als wonen, werken, hobby’s en relaties. 

KONINKLIJKE BURGERS’ ZOO

Stichting Future For Nature is in 2008 opgericht. Burgers’ Zoo is zowel één van de initiatiefnemers als ook één van de hoofdsponsors van deze stichting voor natuurbehoud. Jaarlijks winnen drie jonge, talentvolle natuurbeschermers de Future For Nature Award én ieder een geldbedrag van 50.000 euro. Honderden kandidaten uit tientallen landen zenden hun succesvolle projecten in die na een voorselectie door een nationale vakjury vervolgens beoordeeld worden door een internationale vakjury bestaande uit onafhankelijke natuurbehoudsexperts. Het effect van het winnen van de internationaal gerenommeerde natuurbehoudsprijs is meestal tweeledig: de media-aandacht die met het winnen van de prijs gepaard gaat, opent vaak deuren die voorheen gesloten bleven.

PALEIS HET LOO

Nederlandse Gebarentaal op Paleis Het Loo

Paleis Het Loo wil toegankelijk zijn voor iedereen. Een belangrijke stap hierin is dat Nederlandse Gebarentaal (NGT) inmiddels onderdeel is van de programmering van Paleis Het Loo. In het zomerseizoen is elke laatste zaterdag van de maand een tolk bij de Vertelpodia in de tuinen en op het Stallenplein. De NGT-dagen op Paleis Het Loo zijn inmiddels breed bekend: organisaties voor doven en slechthorenden geven het nieuws aan hun doelgroep door. Steeds meer dove bezoekers brengen speciaal op deze dagen een bezoek aan het museum.

De Prinsen- & Prinsessendagen zijn elke zomer weer een geliefd uitstapje voor families met kinderen. Ook hier is op een aantal dagen een NGT-tolk aanwezig om de theatervoorstelling en de goochelshow te tolken. We hebben veel positieve reacties gekregen van dove kinderen en hun ouders: zo’n getolkte voorstelling is echt een belevenis voor het hele gezin, doof of horend.

HET VAN GOGH MUSEUM

De Hyundai x Van Gogh Museum Connection Day

Hyundai en het Van Gogh Museum organiseerden op 25 juli 2022 voor de derde keer de Hyundai x Van Gogh Museum Connection Day waarbij ouderen in verbinding worden gebracht met het werk en leven van Van Gogh. Op deze dag worden ouderen in zorginstellingen verrast met een workshop schilderen als Van Gogh. De workshoppakketten met schildermaterialen worden geheel in stijl in de elektrische auto’s van Hyundai bij de zorginstellingen bezorgd. Door ouderen een creatieve middag te bezorgen, hopen Hyundai en het Van Gogh Museum een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van ouderen voor wie een museumbezoek niet vanzelfsprekend is.

DE EFTELING

Speelbos Nest! Een plek waar alle dappere durfals samen kunnen spelen.

Een speelbos dat speciaal ingericht is zodat alle kinderen, met of zonder beperking, onbezorgd samen kunnen spelen. Bij de realisatie van het speelbos stond centraal dat het toegankelijk moest zijn voor iedereen. Hiervoor is advies ingewonnen bij o.a. stichting het Gehandicapte Kind en Bartimeus. In de thematiek en uitstraling van Nest! zijn verschillende elementen van de grote attracties uit Ruigrijk verwerkt. Op die manier past het speelbos helemaal in de omgeving. Om uiteindelijk zeker te weten dat bij Nest! iedereen onbezorgd samen kan spelen, is het speelbos beoordeeld door de Speeltuinbende van stichting het Gehandicapte Kind. Zij waren enthousiast over het eindresultaat!

KONINKLIJKE BURGERS’ ZOO

Sinds 1989 – inmiddels meer dan drieëndertig jaar – beschermt Burgers’ Zoo samen met het Zwitserse vlinderpark Papiliorama Zoo op succesvolle wijze een natuurgebied in het Midden-Amerikaanse Belize, dat inmiddels een oppervlakte kent van meer dan 400 vierkante kilometer. Om daar een concreet idee bij te geven: dat is meer dan zeven maal de oppervlakte van Het Nationale Park De Hoge Veluwe! Het natuurgebied omvat onder andere tropische regenwouden, tropische droogbossen, mangroven en koraalriffen en is het natuurlijke leefgebied van dieren als onder andere jaguars, tapirs, krokodillen, zeekoeien en talloze vogelsoorten.

Een team van parkrangers is 24-7 in het natuurgebied aanwezig om het te beschermen tegen stroperij, illegale bevissing, illegale houtkap, vervuiling en andere bedreigingen. Ook tijdens de coronajaren is er niet bezuinigd op de jaarlijkse donaties aan dit project, zodat de medewerkers van de organisatie in die roerige tijden verzekerd waren van hun banen en inkomens. 

DE EFTELING: de tentoonstelling

Op 4 maart 2023 opende Efteling: de tentoonstelling in Het Noordbrabants Museum, 70 jaar geschiedenis van de Efteling. De tentoonstelling laat zien dat recreatie belangrijk is in de geschiedenis en cultuur van Brabant. In de tentoonstelling wordt ook duidelijk dat de Efteling al zeventig jaar een belangrijke werkgever is in Brabant. Jong en oud liet zich verrassen door de wel 250 verschillende objecten die de tentoonstelling laat zien. Van correspondentie uit 1952, kleine en grote objecten, originele tekeningen van Anton Pieck en de technische vondsten van Peter Reijnders tot geuren. Nog niet eerder kwamen zoveel Eftelingobjecten buiten het Efteling terrein samen in een museale tentoonstelling.  

ATTRACTIE & VAKANTIEPARK SLAGHAREN

Bedankdag voor alle vrijwilligers van Nationaal Fonds Kinderhulp

De bedankdag was voor alle mensen die zich inzetten voor Kinderhulp. Op 19 september 2021 was het attractiepark speciaal geopend voor vrijwilligers, collectanten en donateurs. Slagharen overhandigde Kinderhulp een cheque van €6.750,00 – de maandopbrengst van de Raccoon Lodge en de opbrengst van een veiling. Ieder jaar steunt Attractie- & Vakantiepark Slagharen een goed doel. In 2021 was dit Nationaal Fonds Kinderhulp. Slagharen stelde dat jaar 4.000 tickets beschikbaar en bezorgde kinderen waar thuis weinig geld is een onvergetelijke dag. 1 op de 12 kinderen in Nederland groeit op in armoede. Kinderhulp helpt hen, met iets groots, of iets kleins. Bijvoorbeeld een dagje uit, fiets, opleiding, leesboek, of een nieuwe bril. Dingen die heel gewoon lijken, maar toch het verschil maken voor deze kinderen. Slagharen steunt Kinderhulp ook door het doneren van speelgoed.

STROMMA NEDERLAND

Succesvolle World Cleanup Day!

Stromma Nederland richt zich op de toekomst, op duurzaam toerisme. Onze visie: Noord-Europa’s toonaangevende, duurzame producent en aanbieder van tours en activiteiten. Niet alleen door onze vloot te elektrificeren maar ook door deel te nemen aan belangrijke evenementen. Op 18 september 2021 hebben wij met onze partner River Cleanup deelgenomen aan de World Cleanup Day. Deelnemers konden zich melden om, samen met onze collega’s, de grachten in Amsterdam en Utrecht schoon te maken. Onze waterfietsen en sloepen werden hiervoor gratis beschikbaar gesteld. Met ruim honderd fanatieke deelnemers, verspreidt over drie locaties, hebben we gezamenlijk met schepnetten en grijpers vuilniszakken vol afval uit onze wateren gevist. Wij kijken nu al weer uit naar volgend jaar!